اکسسوری زنانه

از زمان های گذشته زنان با استفاده از اکسسوری زنانه توانسته اند تغییرات جزئی اما چشمگیری را در لباس هایی که می پوشند ایجاد کنند. این اکسسوری ها از تاج شاهزاده ها و افراد رویال گرفته تا صندل های مردم عادی، قدرت اجتماعی و سلیقه شخصی صاحبان خود را نشان داده اند.

اولین اکسسوری زنانه:

فرعونیان مصر اولین کسانی بودند که با کمک نوارهایی طلایی که گاهی اوقات آنها را با قلاب و سایر زیورآلات دیگر تزیین کرده بودند، به عنوان تاج بر پیشانی خود، تفاوت خود را با اطرافیان به عنوان فرماندار و پادشاه نشان دادند.

تاج های بدست آمده از این دوران در بین سالهای 1329 تا 1922 کشف شده اند و در میان انواع لباس زنانه هرکدام از آنها علاوه بر کشف رازهایی در مورد صاحبان مومیایی شده شان، از نمادهایی مشابه به یک کرکس و مار کبری که از اتحاد مصریان حکایت داشت، تشکیل شده بودند. این تاج ها تنها جنبه زینتی نداشته اند به عبارت دیگر اولین نمادگرایی های بشر  به کمک اکسسوری های ساخته شده آغاز شد.

اکسسوری هایی از برگ و گل:

اصطلاح “diadem” به معنای “اتصال به اطراف” از یونان باستان گرفته شده است. دیدائم نوعی گیره فلزی بود که از نقش و نگارهایی به شکل گل ساخته شده بود و با کمی طلا تزیین شده بود. بعد از آنکه اسکندر در حمله به ایران به طلاهای پادشاهان پارسی دست پیدا کرد، نقش و نگار دیدائم ها که با آن ها شنل های خود رابر روی شانه های خود محکم میکردند، به شکل طرح های برگرفته شده از برگ و گل شد.

استفاده از سنگهای قیمتی در دست ساخته های فلزی توسط رومی ها مرسوم شد. آنها به امپراطور خود یک نوار طلایی مزین به الماس را هدیه دادند. این نوار طلایی که موها را محاصره میکند و بر روی سر به عنوان نیم تاج قرار میگیرد ، فیله نام داشت و توانست الهام بخش صنعتگران در توسعه اکسسوری زنانه با کمک سنگ های قیمتی باشند.

تیارا زیباترین اکسسوری زنانه:

اما به راستی زیبا ترین اکسسوری زنانه چیست؟ در بین همه دست ساخته های تزیینی ، تیارا که در میان پاداشاهان ایرانی به قله ای تیز مانند در وسط خود و منقش به یک یا دو سه قطعه سنگ زینتی زیباترین اکسسوری شناخته شده در آن زمان بود. از این نمونه به مرور زمان در لباس های پاپ دوم و سوم اضافه شده بود. تاج سه گانه بابلی با کمی تغییر، با الهام از تیارا ساخته شده بود که در مراسم سه گانه مردم بابل مورد استفاده قرار می گرفت.

استفاده از گل ها و الهام از نقوش طبیعی آنها یک رسم باستانی و سنتی به حساب می آید. مردم یونان با گذاشتن تاج گل بر سر قهرمانان ورزشی خود پیروزی آنها را جشن میگرفتند این تاج ها که به مرور از برگهای زیتون ساخته میشد به نمادی از قدرت و زیبایی در میان یونانیان تبدیل شده و اشراف زادگان یونانی از آنها در مراسم های مختلف استفاده میکردند. آنها معتقد بودند همان گونه که می توان برگهای خشک شده طبیعی را با کمک طلا به یک تاج واقعی تبدیل کرد، می توان شهرت و هویت افراد را نیز ماندگار و جاودان ساخت.

تاج قهرمان های باستانی:

قهرمان ها و افراد سرشناس رومی، پیروزی های خود را با تاج های طلایی باشکوهی که بر سر می گذاشتند، نشان می دادند. عروس ها با کمک اکسسوری زنانه از جمله تاج عروس و گیره مویی های منقوش زیبایی خود را دو چندان می کردند آنها گاه در پارچه هایی که برای دوخت لباس از آنها استفاده میکردند از برگ و گل طبیعی به کار می بردند.

اکسسوری زنانه عروس ها:

عروس ها لباسی به رنگ سفید برتن میکردند که کاملا پوشیده بود و از زیر شنیون خود تاجی را برسر میگذاشتند که به شکل نیلوفر آبی بود. نیلوفر نمادی از پاکی و معصومیت دوشیزگان بود. با گذشت زمان، الهام گرفتن از عناصر طبیعت در ساخت اکسسوری (accessories) های زنانه رواج پیدا کرد. به عنوان مثال گندم نماد باروری ، رزماری سمبلی مردانه و… از تل سر گرفته تا بر روی صندل زنانه نقش میبست. و این نماد ها با عنوان نمادی از پیروزی، بکارت یا غم و رنج که شکلی از تاجی پر از خار که اعتقاد داشتند بر سر عیسی مسیح کوبیده شده بود، در شکل گیری زیروآلات زنانه مورد استفاده قرار می گرفت.

اکسسوری زنانه در قرون وسطی:

دردوران قرون وسطی مردم به استفاده از تیارا چندان تمایلی نسان نمیدادند. زیرا این اکسسوری زنانه باعث میشد زنها یک حجاب نصفه نیمه داشته باشند و نتوانند به خوبی موهای خود را بپوشانند.

با آغاز دوره رنساسن و تغییر ارزشهای اجتماعی، به زنان اجازه داده شد موهای خود را به صورت حلقه حلقه و طبیعی در اطراف صورت خود به نمایش بگذارند.  زنان موهای خود را به پشت گردن خود گره میزدند و آنها را با انواع اکسسوری زنانه طبیعی و یا نگین های زینت داده شده که تعدادی از انها شبیه به الماس بودند، تزیین می کردند.

یک نقاش معروف آن زمان به نام تیتیان یک نقاشی معروف از زنی عاش دارد که خود را با یک تاج گل رز قرمز به عنوان نماد عشق ابدی پوشیده است.

اکسسوری زنانه در فرانسه:

از شروع قرن شانزدهم میلادی و تا اواسط قرن هفدهم، مردم فرانسه در دوره پادشاهی ناپلئون بناپارت، به زیبایی شناسی کلاسیک و سنتی علاقه مند شدند. و به این ترتیب الماس های قدیمی مجددا احیا شدند.

ناپلئون در جشن تاج گذاری خود تاجی را به ارزش هشت هزار فرانک بر سر گذاشت که از تعدادی برگ طلایی تشکیل شده بود که هرکدام از آن برگها، نمادی از پیروزی های او بودند.

این تاج گل توسط چند زن به سرقت رفت و بسیار معروف شد. از آن پس شکل این تاج به طور مکرر در زیروآلات مد آن روز مورد استفاه قرار گرفت. همچنین در هر پرتره ای که از ناپلئون کشیده میشد، هر نمادی که در لباسهای او بکار می رفت، الهام بخش یک نماد برای ساخت زیروآلات زنانه به حساب می آمد.

زیورآلات و اکسسوری زنانه هایی که ناپلئون به همسران خود به هنگام تولد فرزندانشان اهدا میکرد، هرکدام سرمشق ظهور مدی تازه در اکسسوری زنانه های آن زمان داشت. با ارزش ترین اکسسوری زنانه آن دوران یک الماس نقش بسته بر روری تاج جواهرات طلایی بود که او به مناسبت تولد پسرش به ملکه خود اهدا نمود.