مشاهده همه 7 نتیجه

پولیور زنانه

پولیور زنانه یک نمونه از ژاکت زنانه که جزو اصلی و جدایی ناپذیر پوشاک زنانه بوده و در کمد هر خانمی جای دارد. این لباس به دلیل آن که در میان انواع لباس زنانه از تنوع و رنگ های گوناگونی برخوردار است، در میان خانم ها طرفدار زیادی دارد.

در ابتدا تنها ثروتمندان و افراد مرفه جامعه، پولیور زنانه را به دلیل شیک بودن و زیبایی چشم نوازی که دارد، بر تن می کردند. به عبارت دیگر این لباس به نمادی از طبقه مرفه جامعه تبدیل شده بود.

چگونگی ابداع پولیور زنانه:

از آن جایی که پولیور زنانه درواقع جزو لباس های گرم به حساب می آید و در اکثر مواقع جلو بسته و کمی اورسایز است، احتمالا آن را از لباس های ماهیگیران و ملوانان انگلیسی موجود در جزیره بریتانیا الگوبرداری کرده اند.

با شروع قرن نوزده میلادی و رشد تولیدات صنعتی به دلیل ماشین آلات ساخته شده در حوزه نساجی و تولید لباس پشمی، پولیور مردانه به نوعی به عنوان یک لباس رسمی برای ملوانان به تصویب رسید و تا ابتدای قرن بیستم این لباس به عنوان یونیفرم رسمی نیروی دریایی ارتش نیز شناخته می شد.

پولیور زنانه یک لباس راحت:

در ابتدای قرن بیستم میلادی و با گسترش آپارتمان نشینی در سرتاسر جهان، ترجیح بسیاری از افراد بر برگزاری تفریحات روزانه در فضای باز بود. همین موضوع باعث می شد تا دیگر بیرون رفتن از خانه دیگر یک تنوع و جشن به حساب نیامده و نیاز به برگزاری تشریفاتی خاص جهت اجرای آن نباشد.

به مرور زمان تمایل به پوشیدن چند لایه لباس که اغلب تجملاتی و دست و پاگیر هم بودند، کاهش یافت و مردم به پوشیدن لباس هایی کاربردی و سبک روی آوردند.

در ابتدا این مردان بودند که به دلیل اجام فعالیت های ورزشی در هوای سرد به پوشیدن ژاکت مردانه روی آوردند و با گذر زمان زنان نیز به تولید و پوشیدن ژاکت زنانه روی آوردند.

پوشیدن پولیور زنانه در هنگام ورزش:

آزادی زنان و امکان برخورداری بانوان از حقوق برابر آرام آرام به مسئله ای عادی و همه جانبه تبدیل شد. مشارکت زنان در ورزش هایی چون گلف، تنیس و دوچرخه سواری که در بسیاری از مجلات آن زمان به عنوان “شکفتن یک شکوفه” تعبیر می شد، نیاز به طراحی ژاکتی مجهز را برای بانوان به وجود آورد.

منظور از مجهز بودن این ژاکت زنانه در واقع، راحتی و امکان انعطاف پذیری بود که زنان در هنگام انجام غعالیت های ورزشی به آن نیاز داشتند، و در کنار آن محافظت ایشان در هوای سرد بود.

به این ترتیب ژورنال های مد با عکس ها و الگوهایی از زنانی شاد و خوشبخت پر شد که پولیور زنانه پوشیده بودند و آن را با سایر لباس های خود از نظر مدل و رنگ هماهنگ کرده بودند. این موضوع باعث شد تا هنر بافندگی و تهیه لباس های گرم بافتنی رشد چشم گیری در میان زنان داشته باشد.

تبدیل شدن به یک نماد:

طراحان مد و استایلیست های معروف در دهه 1920 تا 1930، دست به طراحی های جسورانه ای با محوریت پولیور زنانه زدند. آن ها با الگوبرداری از لباس های مجلسی توانستند مدل هایی از پولیور زنانه را ابداع کنند که تا به امروز هم به از آن عنوان یک طرح منحصر به فرد و نمادی از این دهه تاریخی دنیای مد نام برده می شود.

در ابتدا coco chanel با کمک پارچه های کشباف ( پارچه های بافتنی ) پیراهنی را آماده کرد که افراد مشهور در آن دوره از آن استقبال کرده و برتن کردند. این پیراهن به طرز عجیبی یک استایل آرام و سبک و به همان اندازه پیچیده را به نمایش می گذاشت.

در همین راستا کشلوبی با  الهام از ژاکت مردانه، یک نمونه پولیور زنانه را طرح زد که توسط شاهزاده ولز بارها پوشدیه شد.

اشتیاق به تهیه لباس های بافتنی و اصلا خود بافندگی، به طرز وصف ناشدنی در میان زنان آن دوره گسترش یافت و آرام آرام به نمادی در جنگ جهانی اول با عنوان “گره زدن برای پیروزی” تبدیل شد، به طوری که چند آهنگ محبوب و پر طرفدار آن دوره نیز از این واقعه یاد می کنند.

آمدن مدل های جدید پولیور زنانه:

با افزایش مهارت های بافندگی در گذر زمان و اتمام جنگ جهانی اول، مدل های پر زرق و برق و بهینه شده پولیور زنانه به مصه ظهور رسید. تصاویر تحریک برانگیز ” دلبرکان ژاکت پوش” هالیوودی که در دهه 1940 بر روی مجلات به چاپ رسیده و پوستر های نقش بسته بردیوار های آن زمان به چشم می خورد، نشان از استاندارد شدن الگوهای پولیور زنانه بود.

ژاکت های یقه دارسیاه و سفید آوانگارد، پولیور زنانه گلف، پولیور زنانه پانک  همگی از دستاورد های دنیای مد در بین دهه های 1950 تا 1970 میلادی بودند.

تولید انبوه پولیور زنانه:

پیشگامان طراحی لباس که اغلب از کشور انگلیس بودند، در دهه های 70 و 80 قرن بیستم به تولید طرح های از پیش آماده برای بافتن پولیور زنانه و ژاکت های بافتنی افتادند. این الگوریتم ها و بخیه های از پیش آماده تاثیر به سزایی در تولید انبوه و رشد روز افزون تهیه و توزیع پولیور زنانه داشت و این روند تا به امروز ادامه یافته است.

ظهور مدل های جدید:

تولید انبوه و راحتی در تهیه پولیور زنانه ها به صورت صنعتی، امکان طراحی مدل های جدید و نقش و نگار متنوع را برای طراحان امکان پذیر ساخت.

در اواخر قرن بیستم میلادی طرح حیوانات، گلدوزی بر روی پولیور های زنانه (Sweater) و همچنین پولیور زنانه با طرح هایی چون گل و نقش و نگار های دانه برف که اصطلاحا به طرح های نروژی معروف هستند و از دسته ژاکت های سنتی به حساب می آیند، ابداع وگسترش یافت.

به مرور زمان مدل های طراحی شده که عموما قیمت های پایینی داشتند، تنها به تنوع در رنگ و جذابیت عمومی بسنده می کردند.

قرن بیست و یکم و محبوبیت پولیور زنانه:

دیگر با گسترش طرح ها و تولید انبوه پلیور زنانه، این لباس زنانه به عنوان یک هدف جدی برای بسیاری از برند های تجاری در جهت معرفی خود به سراسر جهان شناخته می شد. هنوز هم پلیور زنانه برای برند هایی چون مک کوئین و پرادا، به صورت مرتب همه ساله در صدر مجموعه های طراحی شده شان قرار دارد.

این موضوع پلیور زنانه را به یک لباس بافتنی شیک، دقیق و داراماتیک تبدیل کرده است و از آن به عنوان لباسی یاد می شود که از طرح ها و تنوع نامحدودی برخوردا است. این موضوع را میتوانید در پلیور های زنانه موجود در فروشگاه دیبامد هم به وضوح مشاهده کنید.