شومیز زنانه

شومیز زنانه مدل 6395

66.000 تومان

شومیز زنانه

شومیز زنانه مدل 6397

170.000 تومان

شومیز زنانه

شومیز زنانه مدل 6399

56.000 تومان

شومیز زنانه

شومیز زنانه مدل 6401

190.000 تومان

شومیز زنانه

شومیز زنانه مدل 6403

98.000 تومان

شومیز زنانه

شومیز زنانه مدل 6405

167.000 تومان

شومیز زنانه

اصطلاح شومیز زنانه به آن دسته از لباس زنانه ای اطلاق می گردد که آستین دارد و در پهلوها دوخته شده و در قسمت کمر هم ادامه پیدا کرده است و بر روی باسن به اتمام می رسند. در واقع شومیز نوعی پیراهن زنانه است با این تفاوت که بیشتر از جدی بودن، شیک و در عین حال راحت هستند.

اصطلاح این لباس زنانه در اوایل دهه های انتقالی مد یعنی چیزی در حدود سال های بین 1780 تا 1950 برای توصیف پوشاک بیرونی رواج پیدا کرد. این لباس، از همان ابتدا با مدل ها و کاربرد های گوناگونی که داشت توانست طرفداران زیادی تا کنون داشته باشد.

شومیز زنانه چگونه به وجود آمد؟

در قرن هجدهم میلادی چیزی به نام شومیز ( chemise ) به عنوان لباس زیر زنانه مورد استفاده قرار می گرفت. این لباس سفید رنگ، شبیه به یک جلیقه بود که با لایه ای دیگر ( شبیه به زیرپوش های امروزی) باز هم به رنگ سفید در زیر لباس های بیرونی پوشیده می شد. تا آنکه ملکه ماری آنتوانت در فرانسه، برای اولین بار لباسی پوشید شبیه به شومیز های امروزی اما کمی بلند تر و به گونه ای که در قسمت کمر آزاد و رها بود و تا روی باسن را می پوشاند. این لباس غیر رسمی  کمی بعد به یک بند هم مزین شد که در قسمت میانی لباس به دور کمر گره میخورد و حالتی زیبا را ایجاد می کرد. این لباس زنانه نمونه اولیه شومیز زنانه ای بود که رواج پیدا کرده و در میان عموم مردم شناخته می شد.

شومیز زنانه به عنوان یک لباس رسمی:

با آنکه در قرن هجدهم جرقه اولیه ظهور و استفاده از شومیز زنانه زده شده بود، اما آن چه که می توان از آن به نمونه ای اصیل شومیز یاد کرد، شومیزی بود که در سال های 1910 دوخته شده بود. این شومیز ها به همراه یک کمربند بوده و با یک سری نوار در قسمت یقه و آستین مزین شده بود.

در تاریخ مد و فشن لباس های زنانه ای که در سال های 1920 به بعد به سبک و استایل کژوال تهیه می شدند، چیزی شبیه به شومیز امروزی بودند. تا مدتی این لباس کمرنگ می شود و با ظهور و گسترش استفاده از شلوار زنانه در مد آن سال ها چیزی در حدود سال های 1930 دوباره به عرصه مد باز می گردد و دیگر تا سال های دهه 1940 جایگاه خود را تثبیت می کند. بعد از این سال ها در مواقع جدی و رسمی نیز از شومیز و شلوار زنانه به عنوان سبک و استایلی رسمی نیز نام برده می شود.

نام شومیز زنانه از اصطلاح فرانسوی آن chemise à la reine به یاد ملکه ماری آنتوانت ماندگار شد.

نمونه های مدرن شومیز، تونیک زنانه:

سال های طلایی برای شومیز سال های دهه پنجاه میلادی بود. سال هایی که طراحان جسور و خوش آتیه فرانسوی، اروپایی و آمریکایی دست به تولید و توصیف طرح های جدیدی از شومیز زدند. تا آنکه در سال 1957 دیور و بالنسیگا نمونه هایی از شومیز بدون کمربند به دور کمر را در کالکشن خود معرفی کردند که به عنوانی انقلابی در عرصه مد به حساب می آمد و توانست بر  روی لباس های زنانه دیگر نیز تاثیرگذار باشد.

بسیاری از مفسران مد و منتقدان هنری به خصوص مردان، این تغییر لباس را زشت و ناپسند می دانستند. اما این طرح توانست در میان مردم آرامش طلب آن زمان که به سادگی و جزئیات کم علاقه مند شده بودند، جای خود را باز کند.

بالنسیاگا یک خط تولید ویژه را به تولید شومیز زنانه اختصاص داد اما تا مدتی در مجله های مد و در میان منتقدان از آن با نام ” کیسه های لباس نما” یاد می شد. اما استقبال مردم و تغییر سلیقه جمعی این عناوین را از شومیز زنانه زدود.

این شکل جدید شومیز چیزی شبیه به مدل های امروزی تونیک زنانه بود. انواع گسترده تر آن امروزه توانست کاربردهای وسیعی پیدا کند.

باز شدن راه شومیز زنانه به کمدهای لباس بانوان:

بدون شومیز زنانه کمد لباس یک خانم گویا چیزی کم دارد. درست است که این لباس های زیبا و جادویی در ابتدا به عنوان  یک لباس زیر برای جلوگیری از نفوذ عرق بدن به سایر لباس های بیرونی و جلوگیری از لکه شدن آن ها استفاده می شد، اما کیست که امروزه نقش تاثیر گذار آن را در استایل مجلسی با یک شلوار پارچه ای رسمی نادیده بگیرد.

در سال های 1960 تا 1980 با آنکه استفاده از شومیز زنانه در زیر سایه اصطلاحات و کنایه های مجلات مد کمرنگ و پرخطر بود اما باز هم مدل ها و رنگ های جدید آن توانستند برای خانم ها، امتیاز انتخاب از میان کالکشن لباس ها را ایجاد کند.

ادامه و حیات شومیز زنانه:

درست است که در سال ها قبل زنان از شومیز در زیر لباس های خود استفاده می کردند و مردان هم از نوعی شومیز مردانه به عنوان لباس اصلی خود بر روی شلوارهایشان، اما تقریبا تنها زنان هستند که امروز از شومیز استفاده می کنند.

با گسترش صنعت نساجی و استفاده از پارچه های مختلف و متنوعی که تولید شده اند، شومیز ها هم توانسته اند با بهره گیری از پارچه های پنبه ای و ابریشمی برمزیت های خود افزوده و راحتی و زیبایی را برای صاحبان خود به ارمغان آورند.

حالا دیگر تهیه شومیز یک امر ملال آور نیست که بخواهید در خانه مشغول به کوک زدن و برش پارچه های آن باشید. شومیز ها در طرح ها، مدل ها و رنگ ها مختلف در بازار به ظهور می رسند و با مارک ها و برند های گوناگونی که دارند با یکدیگر رقابت می کنند.

دیگر می توان به جرئت این جمله را بیان کرد که اگر صد سال دیگر هم بگذرد نمی توان شومیز زنانه را از مد انداخت و یا فراموش کرد. آن ها با وجودشان در میان لباس های زنانه حسی از شکوه و زنانگی را به صاحبان خود می بخشند.

اگر شما هم شومیز های زنانه دیبامد را دیده باشید در می یابید که مانند همه قهرمان های فیلم های رومانتیک، نمی توان از شومیز زنانه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از کمد لباس خود به سادگی عبور کنید و از آن جایی که عشق یک زن به زیبایی و آراستگی هیچ گاه نمی میرد، شومیز همیشه در مد حضور داشته و کسی چه می داند شاید یک روز دوباره به کمد لباس مردانه نیز بازگردد.