خرید لباس

بخش جدایی ناپذیر انتخاب های روزانه ما انتخاب و خرید لباس است. لباس این اختراع پر رمز و راز بشر که برروی بدن پوشیده میشود و توانسته است جایگاه عمده ای را در اقلام مصرفی ما باز کند، معمولا از مقدار قابل ملاحظه ای پارچه و منسوجات تهیه میگردد که با گذشت زمان پوشاک و لباس های ساخته شده از پوست حیوانات هم در ردیف لباس های ساخته شده از منسوجات قرار گرفته است.

   خرید لباس

معیار ما برای انتخاب و خرید لباس چیست؟

آن معیارهایی که باعث می شود ما یک لباس را انتخاب و سپس اقدام به خرید آنها کنیم معمولا به ملاحظات اجتماعی و محدوده جغرافیایی که در آن زندگی میکنیم برمیگردد. در مرحله بعد به جنس و نوع و سبک طراحی شده آن البسه نگاهی می اندازیم.

با اینکه در هنگام خرید پوشاک به این موارد توجه میکنیم کمتر پیش می آید که به نوع بدن و اندام خود نیز توجه کنیم. با اینکه بهتر است بدانیم این موضوع هم یکی از معیارهای مهم برای انتخاب لباس است.

چرا باید یک لباس خوب بخریم؟

از همان ابتدایی که بشر به این فکر افتاد که از لباس استفاده کند تنها با این موضوع فکر میکرد که از پوست خود در برابر نیش حشرات، سطوح خشن گرمی و سردی هوا و گزش خارها جلوگیری کند. اما همانطور که پیشتر اشاره کردیم، با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی به این مسئله توجه کرد که این پوشاک میتواند به نوعی از او در برابر آسیب های روحی و روانی نیز محافظت کند واین مسئله توانسته نقش بسیار پررنگی در افزایش یا کاهش اعتماد به نفس نوع بشر و مقبولیت او در اجتماع داشته باشد.

آنچنان این مسئله توانسته در رفتارهای انسانی رسوخ کند که پوشیدن یک هنجار اجتماعی محسوب میشود و اگر کسی به هر دلیلی از پوشیدن خودداری کند موجب شرمساری او و به اختلال هواس متهم میگردد. بنابراین بیراه نیست که امروزه ما از سر وسواس و دقت در انتخاب یک لباس ایده آل به سمت مد و هنرهای دستی آمده ایم.

چرا باید لباس خوبی بخریم؟

در هنگام خرید لباس باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای همه ما پیش آمده است که بعد از خرید لباس مورد نظرمان پشیمان شده و بخواهیم آن را عوض کنیم. در اینجا نکاتی را جهت خرید یک لباس مناسب آورده ایم:

1.حتما به سایز مناسب خود در هنگام خرید لباس توجه کنید

قبل از خرید پوشاک همواره به اینکه آن لباس بر تن شما می تواند خوب و متناسب باشد، دقت کنید و تنها به مانکن اکتفا نکنید. در هنگام خرید و مخصوصا خرید اینترنتی لباس به اندازه های لباس که در جدول راهنمای خرید آن آمده است دقت کنید. به عنوان مثال یک شلوار نباید خیلی کوتاه یا بلند باشد. یک بلوز نباید تنگ باشد و یا بر روی پوست شما احساس خارش ایجاد کند. سعی کنید اندازه بودن لباس را جزو یکی از معیار های جذابیت کلی پوشاک قلمداد کنید.

  1. تنها به ترند بودن در هنگام خرید لباس اکتفا نکنید.

هیچ گاه تحت تاثیر تنها یک مدل و ترند خاص خرید نکنید. چون هر لباسی برای آنکه زیبا به نظر بیاید به یک تکیه گاه محکم احتیاج دارد مسل اکسسوری ها و شکل اندام شما. یادتان باشد ترند ها می آیند و می روند. پس سعی کنید تنها با این معیار که باید یک لباس در کمد شما وجود داشته باشد چون که مد شده است، پول خود را هزینه نکنید.

  1. درهنگام خرید لباس به یک بار مصرف نبودن آن فکر کنید.

همه ما میدانیم که امروزه لباس ها نقش زیادی در آلودگی محیط زیست ما دارند. بنابراین در هنگام خرید به این موضوع که می توانید بیش از یک بار از آن ها استفاده کنید توجه کنید. شما می توانید برای آسودگی خیال از این بابت به بخش های مد و هنرهای دستی زنانه و مد و هنرهای دستی مردانه مراجعه کنید.

  1. لباسی را بخرید که برای پوشیدن نیاز کمتری به تکمیل شدن داشته باشد.

هر لباسی را باید با اجزای دیگری ترکیب کرد تا بتوان استایلی زیبا داشت. به این ترتیب هر چه که یک لباس ساده تر باشد، با هرچیزی جفت می شود و به راحتی مورد استفاده قرار میگیرد. اما اگر شما بعد از خرید یک لباس مجبور به خرید های دیگری می شوید تا بتوانید آن البسه را بپوشید می توانید خرید آن را در اولویت های بعدی خرید خود قرار دهید.

از چه زمانی لباس ها ساخته شدند؟

درمورد چگونگی پیدایش لباس و اینکه از چه زمانی بشر تصمیم به پوشاند خود با وسیله ای دیگر کرد، اطلاعات زیادی در دسترس نیست. محققان با باور به اینکه با مطالعه تاریخ برخی از حشرات آزاردهنده مانند شپش میتوانند به تاریخچه پیدایش پوشیدنی ها هم دست پیدا کنند، تخمین میزنند که آدمیزاد از حدود چهل و دو تا هفتاد و دو هزار سال قبل از میلاد مسیح به فکر پوشیدن لباس افتاده باشد.

همانطور که در قبل اشاره شد یکی از دلایل خریدن لباس محافظت پوست در برابر سرما و گرماست. در هوای گرم میتوانند از ما در برابر اشعه ماوراء بنفش مراقبت کنند و در هوای سرد مانند یک عایق حرارتی عمل کنند. همین امر موجب ساخت  پوشاکی چون کاپشن مردانه ، پالتو مردانه و پالتو زنانه ، ژاکت مردانه و ژاکت زنانه ، کلاه مردانه و کلاه زنانه ، دستکش مردانه و دستکش زنانه ، شال گردن مردانه و روسری زنانه در فصل سرما و همچنین پیراهن مردانه و پیراهن زنانه ، دامن زنانه ،  شلوار مردانه و شلوار زنانه و تیشرت مردانه و تیشرت زنانه در هوای گرم گردد.

دیگر نیاز های انسان به پوشیدن لباس:

اما اینها تنها یک نیاز اساسی بشر به استفاده از البسه میباشد. امروزه پوشاک در طرح ها و سبک های مختلف به ما یاد آوری میکنند که حتی مکان ها و یا انسانهایی که در ارتباط با آنها قرار میگیریم میتوانند نظر ما را در خرید لباس تحت شعاع قرار دهند.

همانطور که ملاحظات اجتماعی یکی از معیارهای مهم در انتخاب پوشاک است از حیث جنسیتی، شغلی و سلیقه فردی نیز میتوان برای لباس ها تفاوت و نگرش های مختلفی را قائل شد. لباس زنانه و لباس مردانه و بالاخره لباس بچه گانه پاسخی به این نیاز و معیار انسانی است.

این موضوع در بسیاری از کشورها و شهرها و به عبارتی دیگر درگروههای مختلف اجتماعی در قالب معیارهای دینی و وضعیت اجتماعی خود را نشان میدهد. آنچان که همه ما این گفته را شنیده ایم که لباسی که میخریم و می پوشیم در واقع نشان دهنده سطح تفکر و طبقه اجتماعی ماست و درواقع دارد ما را به دیگران معرفی میکند.

یک فرد معمولی به طور متوسط چقدر لباس می خرد؟

طبق تحقیقات به دست آمده در رابطه الگوی مصرفی خانواده های ایرانی، ایرانیان در طول سال حدودا 3 میلیون تومان برای  لباس های خود هزینه می کنند. و اگر بخواهیم به غیر از خرید لباس سایر موارد در نظر گرفته شده با پوشیدن آنها را مد نظر قرار دهیم، به رقم قابل توجهی می رسیم. پس نمیتوانیم نسبت به این قلم از مایحتاج خود بی توجه باشیم.

آیا ارزش دارد برای خرید لباس هزینه بالایی بپردازیم؟

شاید به نظر همه ما پرداخت یک هزینه هنگفت برای یک تی شرت معمولی غیر ضروری به نظر برسد اما خوب است بدانیم که در واقع، فرهنگ ما هنگام خرید، به گونه ای آغشته به افراط و تفریط است.

مردم یا هزینه های بسیار بالایی برای لباس ها پرداخت میکنند و یا پوشاکی ارزان قیمت را خریداری می کنند.

بین وفور فروش و فروشگاه های بی شماری که لباس بسیار شیک را ارائه می دهند، ما به این شرط فکر می کنیم که باید ارزان و به تعبیری یکبار مصرف باشد.

اما بیایید دلایل کسی را که بسیار شیک پوش است و هزینه بالایی  پرداخت می کند را بدانیم.

آیا ارزش دارد برای خرید لباس هزینه بالایی بپردازیم؟

لباس های با کیفیت، گرچه معمولاً گران تر هستند، اما ارزش سرمایه گذاری دارند. آنها نه تنها عمر طولانی تری دارند بلکه احساس بهتری را درشما ایجاد میکنند. در اینجا به دلایل این امر می پردازیم:

  • لباس های گران تر عمر طولانی تری دارند:

واضح است لباسی که کیفیت بالاتری دارد، قیمت بالاتری هم دارد. گرچه این قاعده به صورت برعکس همواره درست نیست. اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که محصولی که کیفیت بالاتری دارد، از پارچه  ای مرغوب، برش الگوی حساب شده و دوخت بهتری تهیه شده است. دوخت یک لباس مرغوب از تعداد بیشتری بخیه در یک سانتی متر تشکیل شده و به نسبت ماندگاری بالاتری را با خود به همراه خواهد داشت.

  • از ترکیب کردن لباس های خود خسته نمی شوید:

به جای لباس های ارزان قیمت و یکبار مصرف، ناخواسته تشویق می شوید از همان نمونه های گرانقیمت خود استفاده و آنها را با هم ترکیب کنید. و به مرور زمان به این نکته پی خواهید برد که ایننوع محصولات ا با گذر زمان حتی از مد هم نمی افتند.

  • شما می توانید از لباس های خود بیشتر استفاده کنید:

وقتی شما لباس های گرانقیمت داشته باشید به جای خرید نمونه های ارزان قیمت از همان لباس های خود که ماندگاری بیشتری هم دارند، به دفعات بیشتر استفاده کنید. به این ترتیب شما هر دفعه عالی به نظر می رسید و نگران آنکه هر بار چه بپوشید نیستید.

  • در لباس های گرانقیمت احساس راحتی بیشتری می کنید:

یاید از پارچه شروع کنیم. یک پارچه مرغوب از مواد با کیفیت ساخته شده و برای پوست بدن مناسب تر است. پس با لباس های ساخته شده از این لباس ها احساس بهتری خواهید داشت. علاوه بر آن دوخت و برش الگوی مناسب کارآمدی بیشتری برایتان به ارمغان خواهد آورد.

  • زمان کمتری را برای خرید لباس صرف می کنید:

اگر شما یک لباس با دوام داشته باشید کمتر نیاز به خرید لباس را احساس می کنید. و به این ترتیب زمان کمتری را به گشت و گذار در فروشگاه ها و انتخاب لباس بپردازید.­­

لباس هایی که میخریم از چه موادی ساخته شده اند؟

پارچه ها مواد اصلی تشکیل دهنده  هستند و به این ترتیب هرچقدر که جنس و کیفیت پارچه ها متنوع باشد، به همان میزان لباس های مختلفی را نیز میتوانیم خریداری کنیم.

اما با گذر زمان و شناخت اشیاء مختلف توسط انسان چرم و خز نیز به مواد اولیه تشکیل دهنده اضافه شد.

خرید انواع لباس:

در خرید باید به این نکته توجه کنیم که بعد از آنکه نیاز های اساسی مان د را برآورده کرده ایم باید به فکر ظاهر و برخی کاربردهای جانبی لباس ها هم توجه کنیم.

در دنیای پوشاک همه ی پوشیدنی ها لباس به حساب نمی آیند. بلکه به آنها لوازم جانبی یا همان اکسسوری گفته میشود. اکسسوری زنانه و اکسسوری مردانه همان اشیائ قابل حمل و قابل برداشته شدن مثل کیف پول، روسری، زیورآلات و یا حتی عینک هستند. که انتخاب و خرید اکسسوری ها میتواند نقش زیادی در نشان دادن و چند برابر کردن جلوه ظاهری  ما بشوند.

بعضی از لباس ها ساخته شده اند تا ما را در برابر خطرات محافظت کنند مانند لباس های ورزشی، و ضد گلوله اما بعضی از ها فقط ساخته شده اند تا از لباس های دیگر ما مراقبت کرده و همچنین به ما قدرت انعطاف بیشتری هم بدهند مثل لباس کار و باز هم  ورزشی، شنا، غواصی و…

انواع لباس بر اساس کاربرد هایشان :

اینکه فکر کنیم نمونه هایی ازمنسوجاتی که برای یک عملکرد خاص طراحی شده اند، از مد پیروی نمیکنند، اشتباه است. بخشی از طراحی مد و فشن به این لباس ها هم توجه میکند. زیرا که این اشیاء ما به عنوان یک بخش تزیینی به کار میرود و به برخی از نیاز های هنجار های اجتماعی پاسخ میدهد. و این موضوع تا آنجا گریبانگیر ماست که اگر از لحاظ مالی و یا سلیقه شخصی نتوانیم به حدی مقبولی از نییاز اجتماع پاسخ گوییم به ما القابی چون دِمُدِه و بیکلاس و یا عقب افتاده اطلاق میگردد.

خرید انواع لباس

آنچه که امروز از مد و طراحی در ذهن افراد شکل گرفته است، علم و مهارتی است که همواره نیاز به تغییر و دگوگونی دارد و همواره درحال تغییر می باشد. همه ما فکر میکنیم کسی که طراح است باید همواره به روز بوده و خود را با عناصر جدیدی تطبیق دهد. گرچه این امر در بحث ظاهر و در واقع زیبایی شناختی درست است اما اصول اولیه این علم به ندرت تغییر میکند.

تغییرات آب و هوا و لباس ها:

در مورد مطالعات آب و هوایی و تغییرات آن کتابهای بسیار زیادی نوشته شده است اما هیچ گاه اصول اولیه طراحی و آماده سازی یک لباس آن چنان تغییری نکرده است. از انجایی که امپریالیست توانسته از این علم در پیش برد بسیاری از خواسته های خود استفاده کند، بخش بسیار زیادی از  تغییراتی که صورت گرفته را میتوان به این گروه نسبت داد.

در این میان موضوعاتی راجع به کاربردهای مختلف یک لباس، روانشناسی و فیزیولوژی مبنی بر تغییرات آب و هوایی و زیست محیطی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در برخی از کتابها و نشریات مربوط به فشن به چاپ رسیدند که توانست نقش زیادی در پیشبرد آگاهی و آگاهی بخشی از علم طراحی لباس را ایفا کند و همچنان کتابهایی چون newburg که محصول این دوران است به عنوان یک منبع مهم شناخته میشود.

تمایز جنسیتی در خرید لباس:

خرید لباس زنانه و لباس مردانه در هر جامعه ای متناسب با فرهنگ اقلیمی آن جامعه است. در اکثر جوامع از غربی تا شرقی گرفته و همینطور ادیان گوناگون دید و نظر متفاوتی راجع به این مسئله دارند. این دیگاه متفاوت خود را در رنگ ها، سبک ها، پارچه ها و همچنین اکسسوری های زنانه به کار رفته با آن لباس نشان داده است.

همانطور که میدانیم کفش پاشنه بلند و دامن تنها مخصوص بانوان است. همین طرز تفکر و استنباط در مورد شلوار نیز وجود داشت ودر اکثر جوامع آن را یک لباس مردانه تلقی میکردند. اما با گذر زمان شلوار توسط هر دو گروه جنسیتی مورد استفاده قرار گرفت. از این جمله میتوان به انگشتر و گردنبند و اکسسوری مردانه نیز اشاره کرد.

تبدیل لباس مردانه به زنانه:

در هرجال میتوان بسیاری از لباس های مردانه را با کمی تغییرات به یک نمونه پوشش مناسب برای بانوان نیز درآورد اما باید خوب بدانیم که این تغییر باید در جهت رعایت بسیاری از نکات زیبایی شناختی باشد. و همین موضوع منجر به طراحی های مختلف پوشش برای خانم ها شده و سبک های بسیار متنوعی از طراحی پوشش را به خانمها اختصاص داده است.

محدودیت پوشش آن چنان که برای بانوان در هر جامعه ای وجود دارد منجر به شکل گیری و ساخت پوشش های اختصاصی برای خانمها شده است.

سازگاری با فرهنگ جامعه :

مانتو زنانه و شال و روسری زنانه و مواردی دیگر نیز بین بانوان با در نظر گرفتن تفاوت های جنسیتی و الگو برداری از نمونه های مشابه غربی و همچنین با به کار گرفتن برخی از استنباطها از متون تاریخی گذشته به شکل امروزی طراحی و تولید شده است و این بدان معناست که موضوع طراحی میتواند بسیار سیال و خلاقانه باشد.

فرهنگ اسلامی و بالطبع آن لزوم حجاب برای بانوان منجر به طراحی و استفاده از سبک خاصی از پوشش برای بانوان در جوامع غربی گردیده است. لزوم رعایت این قوانین از جانب زنان مسلمان منجر به طراحی هایی با میزان پوشندگی بیشتر بدن نسب به لباس های آقایان وظاهری ساده گردیده است. در این نوع از پوشش ها که از روسری تا چادر را شامل میشود، استفاده از رنگهای متنوع و پارچه های مختلف منوط به رعایت اصل سادگی و چشمگیر نبودن لباس است.

لزوم خرید لباس متناسب با مناسبت های خاص :

ممکن است گاهی اوقات بسته به شرایط اقلیمی و فرهنگی لزوم استفاده از یک لباس با طراحی منحصر بفرد در یک مناسبت خاص اهمیت داشته باشد. حتی در بعضی از شهرها و روستاها در عروسی ها و برگزاری جشن ها زنان و مردان خود را موظف به لزوم پوشش های خاص میکنند. حتی امروزه با گسترش فرهنگ غرب و تاثیر پذیری از رسم و رسوم غربی، طراحی های انجام شده برای کریسمس و یا هالوین نیز در برخی از نقاط به چشم میخورد.

این نمونه ها  با طراحی های منحصر به فرد خود برای آقایان و خانم ها گستره انتخاب لباس و خرید آنها را افزایش داده است.

بعضی از لباس ها مانند تیشرت و شلوار هستندکه هم زنان و هم مردان آن را می پوشند. به این نمونه های اصطلاحا یونیکس گفته میشود. یونیکس ها که در ابتدا به عنوان یک لباس مردانه شناخته میشدند و بعد از آن به شکل یک لباس زنانه و متناسب با اندام آنها نیز طراحی شده اند.

لزوم خرید لباس متناسب با مناسبت های خاص

مقام اجتماعی و ظاهر افراد:

گاهی اوقات برای نشان دادن جایگاه اجتماعی مجبور به خرید لباس میشویم. این هم یک اتفاق معمول و عادی است. در طول تاریخ نشان دادن جایگاه شغلی و اجتماعی با یک  یونیفرم خاص یک رسم معمول بوده است. لباس یک امپراطور با یک کارگر بسیار متفاوت است.

به همین ترتیب در دوران گذشته سناتور ها و روسا با مقام عالی توانسته اند با لباس های طراحی شده خاص و یا حتی رنگ های خاص خود را معرفی کنند. لباس های خاص مذهبی مانند یک پاپ یا یک روحانی اسلامی نیز از جمله این معیار های انتخاب در هنگام انتخاب لباس است. اما گاها افراد مذهبی در بعضی از مراسم مذهبی نیز خود را ملزم به استفاده از یک  پوشش خاص هستند.

پوشش اسلامی :

تهیه لباس برای حجاج اسلامی یک رسم معمول برای مسلمانان است. طرح هایی بدون حاشیه و بدون دوخت در هنگام مناسک حج حاکی از نوعی احترام و بیان رهایی از قید و بندهای مربوط به رعایت مد و در نظر گرفتن جایگاه های اجتماعی و شغلی فرد است. از این جمله در ادیان مختلف، لباس های روزمره مردمان از جمله زنان و مردان خاص و با رعایت موازین دین آنها انتخاب می شود. خرید لباس برای یک فرد که به مسلک هندو می باشد، شامل یک عمامه نیز می باشد. این عمامه برای آنها علاوه بر آنکه نماد دینشان محسوب میگردد از برخی تغییرات و تحولات جسمانی نیز آنها را محفوظ می دارد.

بسیاری از قتل ها در طول تاریخ به دلیل رعایت نکردن لباس مناسب در آن موقعی اتفاق افتاده است. در اورشلیم که مهد نوع دوستی و آزادی ادیان بوده است، اتفاقاتی نظیر قتل یم راهب به دلیل عدم پوشیدن پوشش راهبی و نپوشیدن آن در مراسم عشاء ربانی توسط او ثبت شده است.

رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون:

لباس ها علاوه بر نماد طبقه اجتماعی و فرهنگی بیانگر حالات و عواطف ما هم هستند. ما همواره از رنگ ها واستایل های مختلف برای بیان غم و شادی خود استفاده میکنیم. در بسیاری از فرهنگ ها رنگ مشکی یک نماد عزاداری و رنگ های شاد و استایل های راحت و کژوال بیانگر شادی و رهایی از بار غم و اندوه است.

به عنوان مثال مسیحیان در چهل روز آیین روزه داری خود قبل از عید شکرگزاری، به پوشیدن و خرید لباس های سورمه ای روی می آورند. همه ی کلیساها را به رنگ سورمه ای در می آورند. در حالی که در اوقات دیگر سال همه چیز به رنگ قرمز است. و یا مسلمانان در بیشتر مراسم های مذهبی خود از رنگ سفید بهره می جویند. و در باقی ایام نیز از رنگهای ساده با قدرت چشمگیری پایین تر در انتخاب و خرید لباس های معمول و روزانه خود استفاده میکنند.

اولین لباس ها متعلق به کدام دوره هستند؟

شواهد به دست آمده از ابزار های نساجی انسان حاکی از آن است که در حدود 34000 سال قبل از میلاد مسیح، انسان ها از پارچه های کتان و پنبه ای که به صورت دستی رنگ شده اند و اصطلاحا رنگرزی شده اند استفاده میکردند. حتی در 30000 سال قبل از میلاد مسیح انسان ها با استفاده از استخوان و یا عاج های تراش خورده سوزن درست کرده و از این طریق پارچه ها را می دوخته اند. آنها از مواد اولیه ای چون برگ، پنبه، ورقه های فلزی، چرم و خز در تهیه و آماده سازی لباس های خود استفاده میکرده اند.

فرضیه اول:

از آنجایی که شپش ها برای زنده ماندن در نیاز به یک محیط تاریک دارند و سطح بدن انسان نسبت به سایر پستانداران از موی کمتری برخوردار است پس برای زنده ماندن به ناچار در میان لباس های او زندگی میکند. پس به ظاهر منطقی می آید که با مطالعه تاریخچه و عمر شپش ها بتوانیم تاریخچه اولین لباس های ساخته شده توسط بشر را به دست آوریم. با این فرضیه اولین نمونه های تولید شده توسط انسان به حدود 170 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.

فرضیه دوم:

فرضیه ای دیگر میگوید از آنجا که در طول حیات بشری، انسان ها ملزم به مهاجرت و جابجایی در سراسر کره زمین شده اند برای محافظت خود از تغییرات آب و هوایی، نیاز به پوشش داشته اند. به همین خیلی بیراه نیست که بتوان با مطالعه اولین مهاجرت های انسانی پی به اولین نمونه های تهیه شده توسط انسان برد.

 با در نظر گرفتن این فرضیه، انسان ها در اولین مهاجرت های خود در حدود 50 تا 100 هزار سال قبل از میلاد مسیح با ترک آب و هوای گرم آفریقایی و رفتن به سمت شمال کره زمین توانسته اند با پوشیدن خود از گرمی و سردی هوا در امان بمانند.

فرضیه سوم:

با بررسی آثار  برجا مانده در کشف و بررسی آثار باستانی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که انسان ها در حدود 540 هزار سال قبل از میلاد مسیح به پوشیدن خود با یک کاور مانند لباس مبادرت می ورزیده اند. این نمونه ها با بررسی های ژنتیکی و کشف ریز سلول های پوستی مانده بر الیاف خود این راز بزرگ را برملا کرده اند. به هر روی هیچ اطلاع دقیقی از اینکه انسان ها در چه سالی توانسته اند اولین نمونه را تهیه و برتن کنند در دست نیست.

استفاده از عناصر محیطی در تهیه و آماده سازی لباس ها موضوعی طبیعی و مرسوم بوده است. این امر در نگهداری و مراقبت های پوستی افراد یک زیست بوم موثر و کارآمد بوده است به عنوان مثال بهره گیری از خز و پوست حیوانات در مناطق سردسیری قطب شمال و جنوبگان و همچنین پارچه های خنک و پنبه ای موجود در مناطق گرم و خشک و پارچه های  ابریشمی و رومی در مناطق مرطوب و مدیترانه ای نشان از توجه انسان ها به اقلیم خودشان بوده است.

تهیه لباس در گذر زمان:

با گذشت زمان پروسه و فرایند تولید لباس به صورت دستی کاری بس سخت، زمان گیر و طاقت فرسا شد که انسان ها را برآن داشت تا از دستگاه های مختلف نساجی در این امر بهره ببرند. ساحت و تولید اولین دستگاه ها به ساخت دستگاه های پارچه بافی به صورت دستی و کمی بعد از آن پدالی برمیگردد. در طول دوران ماشینی شدن فرایند های انسانی، ماشین آلات و دستگاه های نساجی وبود که در ردیف اولین دستگاه های ساخته شده توسط بشر قرار میگیرند. یکی از دلایل روشن و مهم، نیاز بالا و چشمگیر انسان در خرید لباس و پوشیدن آن بود.

طراحی لباس قبل از میلاد میسیح:

بعد از تهیه پارچه، بسیاری از اقوام و مردم به استفاده از خود همان پارچه به حالت مستطیلی آن مبادرت میورزیده اند. به عنوان مثال ساری های هندی، شال و روسری های زنانه، و کیمونو ژاپنی دلایلی بر این مدعا هستند. و به مرور زمان با شناخت بیشتر آناتومی بدن و در نظر گرفتن بسیاری از معیار های فرهنگی و اجتماعی، لباس زنانه، لباس مردانه و لباس بچه گانه به شکل برش آن پارچه مستطیلی و دوخت تکه های بدست آمده با هم در آمد.

در هر حال ساخت و تهیه پارچه و خرید لباس با وجود دستگاه های ریسندگی و بافتنی و حتی چرخ های دستی خیاطی باز هم به آسانی و سرعت امروز نبود. بسیاری از خیاطان و حتی مردم عادی از پارچه ها به دلیل کمیاب بودن و همچنین گران بودن، به نحو احسنت استفاده میکردند به طوری که با ضایعات پارچه به تولید کلاه ها، دستگیره ها و گاه پارچه های جدیدی با استفاده از تکنیک چل تکه دوزی می پرداختند. بسیاری از الگوهای سنتی برش لباس ها و ساخت پارچه های ایرانی نشان از دقت سازندگان آن ها به این موضوع بوده است.

تغییرات با گذشت زمان:

با گذر زمان و رشد خلاقیت انسان ها و به طبع آن کسب تجربه بیشتر بشر در امر تولید و تهیه لباس، به ناچار سبک ها و استایل های مختلفی در این حوزه معرفی و تولید شده است. طراحان با در نظر گرفتن معیارهای گوناگون روانشاختی و محیطی انسانها در هنگام خرید توانسته اند به نیاز آنها پاسخ گویند. ما نیز در دیبامد این مهم را درک کرده و توانسته ایم رضایت کاربران خود را فراهم کنیم.

با گسترش کار طراحی، حوزه مد و فشن نیز رشد بسیار چشمگیری داشته است. بر طبق آمار اعلام شده در حدود یک هزار شغل مرتبط با تهیه، توزیع و فروش و همچنین عکاسی و مدلینگ ایجاد شده است.

تبدیل شدن به یک ضرورت:

تغییرات عمده و گسترده در حوزه طراحی ناشی از ماشینی شدن فرایند نساجی است. این تغییرات تولید پارچه را به صورت انبوه و آسان فراهم کرده است. با وجود پارچه های بسیار بحث تولید انبوه نیز به میان می آید. و تولید انبوه به معنای تغییر ذائقه مشتریان به صورت متناوب و سریع است. خرید لباس امروزه تنها یک پاخ به نیاز اساسی بشر نیست. یک ضرورت جهت حفظ شان اجتماعی و گاهی اوقات یک تفریح تلقی می شود.

طراحی لباس در قرن بیست و یک :

در سالیان گذشته تنوع پارچه ها توانسته است به خوبی نیاز های مردم را پاسخ گوید. در نیمه قرن بیستم تولید پارچه های جین شاهدی بر این مدعا است. با اینکه تولید این گونه از پارچه ها هزینه تمام شده بیشتری را شامل می شود اما به دلیل ماندگاری بالاتر و کارآمدی بیشتر در طراحی لباس طرفداران بیشتری داشته باشد.

پارچه هایی که امروزه تولید و عرضه میگردند به شکل قابل توجهی از کیفیت و تراکم بیشتری برخوردار هستند. امروزه حتی در تولید انبوه به گونه ای پارچه ها را برش میدهند تا ضایعات کمتری از پارچه ها تولید شود و همین موضوع سبب می گردد تا بخش قابل ملاحظه ای از ماموریتی که به صنایع دستی واگذار میشود کم گردد. این ضایعات می تواند برای تولید کنندگان پارچه بسیار درآمد زاد هم باشد. این کارخانجات با فروش این ضایعات میتوانند درامد قابل توجهی را به دست آورند.

شلوارهای جین که در کمد لباس های زنانه و مردانه دیده میشود با سبک و سیاق های گوناگون توسط خانم ها و آقایان پوشیده می شوند. این شلوار ها بخش جدایی ناپذیر از مجموعه پوشش های یک فرد شده است.

طراحی لباس در قرن بیست و یک

حالا مد و فشن تنها به پوشاندن انسان ها فکر نمیکنند. بلکه امروزه لباس ها معرف دیدگاه و هنر و ذوق یک گروه فکری و یا یک مجموعه هنری است. در دهه شصت میلادی طراحان توانستند نام خود را بر روی کالکشن های طراحی شده خود بگذارند. و به این ترتیب موج عظیمی از رقابت در میان گروه های مختلف صاحبان سبک در این حوزه شکل گرفت.

نام هایی چون ورساچه، گوچی، والنتینو و… هرکدام از روی اسامی طراحان آن دوره انتخاب شد و به شکل برند و مارک به شهرت رسید.

ظهور فست فشن ها:

صدها سال قبل از شروع دوره استعمار اروپا طرح گسترش فرهنگ پوشش غربی در میان سایر کشورها آغاز شد و دیگر در اوایل قرن بیست و یک مد و لبا های غربی توانست به گونه ای به صورت بین المللی در اید. پوشیدن و خرید لباس محلی در میان مردمان بسیاری از شهر ها و کشورها تنها معطوف به یک مناسبت خاص و یا شغلی خاص شده است.

ظهور استایل های تلفیقی:

بسیاری از جوانان کشورهایی چون ژاپن و کره با خرید نمونه های غربی به عنوان لباس های روزانه خود، در هنگام عروسی و یا دیگر آیین های مربوط به فرهنگ خود از لباس های (clothing) محلی شان استفاده کنند. حتی یادمانی از فرهنگ اصیل اقوام به صورت اکسسوری تهیه می شود و با لباسی که برگرفته از مد غربی است ترکیب می گردد. یک فرد اروپایی تی شرت معمولی خود را با دامن اسکاتیش برتن میکند و یک ایرانی کیف و کفش سوزون دوزی شده را با لباس شب خود استفاده میکند.

استفاده از خز در لباس ها:

به کارگیری خز در لباس ها به سالیان خیلی قبل وقتی که اولین لباس ها توسط انسان ها تهیه میشد، بر میگردد. امروزه در کشورهای توسعه یافته و برای اقشار پر درامد، استفاده از خز منوط به نظر طراح آن لباس است. این امر انتقاد بسیاری از فعالان محیط زیست را در جهت حفظ گونه های وحش در بر داشته است. با این حال در بسیاری از مناطق کره زمین از جمله قطب شمال و یخش هایی از آمریکای شمالی و روسیه ناچار به استفاده از خز در لباس ها هستیم. و خرید لباس خز و تهیه آن، در فصلهای خاصی از سال آزاد است و منع قانونی ندارد.

رشد سریع فست فشن ها:

وجود فست فشن ها یا به عبارتی مد های سریع باعث در دسترس قرار گرفتن لباس در شمار زیاد و قیمت ارزان به دست مشتری شده است.

از سالهای 1900 تا 1940 میلادی روش های مد در اروپا و آمریکای شمالی با تغییراتی که از پاریس آغاز شده بود تغییر کرد. طراحی لباس زنان را در کانون توجه خود قرار داد و در این دوره زنان به خرید لباس زنانه روز به روز تشویق میشدند.

جواهرات و زیورآلات آنچنان که قبل از آن مرسوم و متداول بودف کمتر استفاده می شد و طراحی تا حدود زیادی دچار تغییراتی در جهت دوخت و آماده سازی سریع لباس ها شد. با تغییرات لباس، آرایش و استفاده از مواد آرایشی نیز دچار تغییرات آشکاری گردید. در این دوره زنان با آرایش موی خود و استفاده از تل سر و سایر اکسسوری های موجود به آرایش موهای خود می پرداختند. و این روند تا آن جایی ادامه یافت که دیگر کوتاه کردن مو به شکل مردانه برای زنان نیز به یک روال طبیعی و معمول درامد.

حرف آخر:

صنعت مد با همه پستی ها و باندی هایش توانسته برای گستره زیادی از مردم ایجاد شغل کند. بسیاری از کشور های کم درامد مانند هند و بنگلادش نیروی انسانی شرکت های بزرگ مد و لباس را تشکیل می دهند. البته به دلیل رعایت نشدن بخش زیادی از حقوق کارگری در مورد آنها، امروزه با رعایت قوانین و تفاهم نامه هایی در جهت حفظ حقوق این بخش از جامعه، از گسترش این روند جلوگیری شده است.

در این میان فروشگاه های اینترنتی لباس توانسته اند نقش پررنگی در کاهش اثرات منفی صنعت مد بر محیط زیست ایفا کنند. ما نیز در دیبا مد تلاش کرده ایم تا با ارائه لباس هایی با کیفیت بالا و ارائه سنجه های کارامد در خرید لباس،  سهم خود را در این مهم به خوبی ایفا کنیم.