مد پایدار

از یک برند مد پایدار باید چه انتظاراتی داشته باشیم؟

از یک برند مد پایدار باید چه انتظاراتی می توان داشته باشیم؟

همانطور که قبلا هم در مورد برند هایی با تولید لباس الیاف طبیعی یا همان لباس های ارگانیک صحبت کردیم، واژه ” طبیعی ” و “ارگانیک” به خوبی در صنایعی همچون صنایع غذایی و آرایش بهداشتی به خوبی تعریف نشده است.

از طرفی می توان گفت این امر باعث بروز تکامل پروسه تولید بر اساس نیاز ها و ایدئولوژی های امروزی می شود، اما از طرفی نگرانی ها در مورد مبانی ” اخلاقی ” آن کاملا به حق و به جا است.

برند ارگانیک

با این همه هیچ گونه مرجعی قانونی برای استاندارد سازی برند های پایدار و اخلاقی وجود ندارد. در واقع هیچ گونه ممیزی برای اینکه استاندارد های نادرست یا گمراه کننده را از جلوی مسیر تولید کننده های مد پایدار بردارد وجود ندارد. به همین دلیل است که مد پایدارواخلاقی به عنوان یک اهرم تبلیغاتی تبدیل شده است.

انتظارات ما از یک برند پایدار:

همان طور که در مقدمه این مطلب به آن هم اشاره شد، از آن جایی که بازرسان حوزه مد و پوشاک در جایی که اهمیت دارد، کنترلی بر روی مد ندارد، این وظیفه ماست که به عنوان مصرف کننده، درک درستی از انواع چیزهایی که باید یک برند پایدار را تشکیل بدهد داشته باشیم.

با این همه کاملا درست و بجاست که در همه جای زنجیره های تامین گسترده نمی توان موضوع اخلاق را به آسانی کنترل کرد.

1. تاثیر حداقلی محصولات یک برند بر محیط زیست پیرامونمان

تاثیر حداقلی پوشاک بر محیط زیست

اساسا مد اخلاقی وپایدار رویکردی است در جهت یافتن منابع برای تولید و طراحی لباس که منافع ان برای صنعت مد حداکثری و تاثیرات آن بر روی محیط زیست حداقلی باشد. این دو موضوع درست است که در وهله اول اولویت بندی های متفاوتی را به نمایش می گذارد اما جالب است بدانید که اگر به درستی به کار گرفته شوند، با هم دیگر همپوشانی دارند.

2. شفاف بودن فرایند تولید:

شفاف بودن فرایند تولیدیک مصرف کننده آگاه مد و فشن باید به خوبی بداند که چه مسائلی در پروسه تولید اهمیت دارد. این مسئله را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

نحوه ساخت منسوجات :

به عنوان مثال در مسیر کاشت و داشت الیاف گیاهی مانند پنبه نباید از آفت کش ها و انواع حشره کش ها که می توانند خاک و آب یک منطقه را آلوده کنند استفاده شود.

نحوه ساخت منسوجات

چه موادی در ساخت پارچه ها استفاده می شود: در واقع استفاده از کنف به جای نایلون از مواردی است که می تواند توجه شما را به خود جلب کند.

برند پوشاکی که از آن خرید می کنیم، چه استاندارد هایی را رعایت می کند:

برند پوشاکی که از آن خرید می کنیم، چه استاندارد هایی را رعایت می کند

به عنوان مثال GOTS مرجعی است برای بیان یک تجارت منصفانه که می تواند بر پایداری جوامع محلی و تولید منسوجات تاثیر بگذارد. بهتر است با خواندن این استاندارها برای دفعه بعدی که می خواهیم یک پالتو مردانه خریداری کنیم از قبل این موارد را در پروسه تولید آن پالتو چک کنیم . به عنوان مثال داشتن یک راهنما برای شستشوی مناسب می تواند نشانه یک برند خوب باشد.

بازیافت مناسب محصول:

بازایافت محصول

این که آیا محصولی که از این برند تهیه می کنیم، می تواند مجددا وارد چرخه شود یا اصولا امکان بازیافت دارد یا نه. به عنوان مثال در هنگام خرید یک پک کامل از لباس نوازدی، اگر آن برند امکان دریافت لباس های نوزاد شما بعد از استفاده و شستشوی آنها و ارسال برای فردی دیگر را داشته باشد، می تواند نظر مثبت شما را به خود جلب نماید.

بسته بندی محصولاتی که از آن برند خریداری می شود چگونه است؟:

نحوه بسته بندی

شما باید بدانید که آیا یک برند پایدار و اخلاقی از مواد قابل بازیافت برای بسته بندی استفاده می کند یا نه.

اینکه آیا اگر ما شما حتی می خواهید یک شلوار زنانه خریداری کنید در تولید آن از ابتکاراتی برای کاهش مصرف انرژی استفاده شده است یا نه، اطلاع پیدا کنید.

3. نحوه مدیریت پسماند:

در واقع موضوعی که امروزه توانسته است ضربه بسیاری به محیط زیست ما وارد کند و جنبه اخلاقی داستان یک برند را تحت الشعاع قرار دهد، مدیریت و تصفیه فاضلاب و آلاینده هاست. اینکه یک برند و کسانی که در آن نقش های مدیریتی دارد تا چه حد به صورت مسئولانه تلاش می کنند تا هر گونه آسیب وارد شده به محیط زیست را جبران کنند.

4. رعایت حقوق بشر و حیوانات:

هنگامی که یک برند می گوید که اخلاقی کار می کند در واقع باید از آن برند به صورت شفاف بپرسید که :

  • کارگرانی که در مجموعه آن ها فعالیت می کنند، چقدر دستمزد دریافت می کنند؟
  • آیا شرایط کاری آنها سیف و ایمن است؟
  • رفتار کارفرایان با کارگران آن مجموعه چگونه است؟
  • آیا سیاستهایی که آن برند می خواهد دنبال کند، در راستای یک تجارت منصفانه دنبال می شود یا نه؟
  • اگر قرار است که از مواد حیوانی در تولید آن لباس استفاده شودف آیا تولید کنندگان و یا تامین کنندگان آن مواد با حیوانات به درستی برخورد می کنند یا نه؟

5. آیا این برند سوده ده است یا نه؟

تا بحال شنیده اید که می گویند در اسلام قاعده ای حاکم است که می تواند مانند یک حق وتو بسیاری از تصمیم گیری های به ظاهر درست را هم تغییر دهد؟ مانند ” لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام “.

یک برند سود ده

در واقع در یک برند اخلاقی و پایدار هم این موضوع حاکم است. نباید یک چنین برندی به گونه ای باشد که خود سودی نداشته باشد و از همه مهمتر به جامعه محلی خود سودی نرساند.

باز هم می توان این موضوع را به این طریق که آیا این سوددهی به امور خیریه تعلق می گیرد یا ابتکاراتی در جهت سوددهی به خیریه ها را دارد هم می توان دنبال کرد.

نتیجه گیری:

همانطور که در سلسله مقاله های ” مد پایدار و اخلاقی چیست ” و ” وظیفه ما به عنوان مصرف کننده پوشاک چیست ” بیان کردیم، امروزه ما به عنوان مصرف کننده پوشاک وظیفه بسیاری سنگینی را بر دوش می کشیم.

موضوعی که می تواند روند زندگی ما را بر روی کرده زمین و مسیر طبیعی رشد و نمو گونه انسانی را تحت الشعاع قرار دهد. در هر حال سلامتی و فاخر بودن یک برند، خواسته همه ما از یک برند پوشاک است.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.